יוני 1, 2023

אל תשליכני לעת זקנה!

ראינו אותו עוד לפני שנכנסנו לפנסיון.

הגענו ליום עבודה שגרתי בפנסיון שלנו בשדות, מצפים לעוד יום שגרתי ומהנה בחברת הכלבים והחתולים שמתארחים אצלנו בצפון, עוד טיולים בשדות מסביב ומשחקים בשמש הנעימה. אבל התכניות שלנו קצת השתנו כשראינו אותו, שוכב בלי תזוזה ליד השער, קשור. התקרבנו אליו בזהירות, לא בטוחים אם הוא חי או מת. הוא היה חי. כלב זקן מאוד, פרוותו שיבה ועיניו זקנות ועצובות. הוא רעד, מפחד, או מקור. לכלבים זקנים קר גם בשמש. כשליטפנו אותו גילינו פתק מוצמד לקולרו הישן – “קוראים לי אדי. אני בן 14. הבעלים שלי לא יכולים לטפל בי יותר, בבקשה תדאגו לי” כך היה כתוב.

התופעה האכזרית של נטישת כלבים וחתולים מבוגרים די שכיחה לצערנו.

כלבים מוצאים את עצמם בכלובים, בעמותות והסגרים בגיל מבוגר, כשסיכויי האימוץ שלהם שואפים לאפס, ומסיימים את חייהם בזריקת המתה על רצפה קרה במקום בבית חם עם משפחתם. אם יש להם מזל, הם יגיעו לעמותה שתספק להם תא נעים ומעט ליטופים עד יומם האחרון. מה גורם לאדם לנטוש את כלבו הזקן אחרי שנים שהיה בן משפחה, לעולם לא נבין. לא קל לטפל בכלבים וחתולים מזדקנים. הזקנה מכוערת, לא משנה מאיזה זן אתה. כלבים וחתולים מבוגרים זקוקים לטיפול יותר צמוד, בדיוק כמו סבא וסבתא זקנים. לפעמים הם זקוקים לתרופות קבועות, לפעמים קשה להם לשלוט בצרכים שלהם והם עושים בבית, לפעמים הם זקוקים לעזרה בירידה ועליה במדרגות וכמו כל זקן אחר, חוש השמיעה והראיה שלהם מדרדר עם הזמן. כל אלה הם דברים שחובה לקחת בחשבון כשמאמצים כלבים וחתולים. כן, הגור הקטן הזה, שאתם כל כך מתלהבים ממנו עכשיו, הקופצני והחמוד הזה – הוא יהיה זקן פעם. פרוותו תלבין, הוא יסתפק בטיול קצר ליד הבית ופחות ירצה לרוץ בשדות, אולי אפילו לא יראה ולא ישמע. אולי יזדקק לתרופות. האם תוכלו להתמודד עם זה?

בטח רובכם קוראים את המילים האלה ומתפלאים, אולי אפילו כועסים, כי מי יכול לחשוב לנטוש כלבים וחתולים זקנים? אבל העובדות בשטח מציגות תמונה אחרת. תמונה עצובה של כלבים וחתולים שננטשים בגיל מבוגר ונשארים בלי סיכוי. כלבים וחתולים ננטשים בכל גיל, זה לא משהו חדש לצערנו, אבל אלה הזקנים, שוברים את הלב יותר מכולם. להם הכי קשה לעזור.

מדי פעם מגיעים מלאכים. אנשים שרוצים לאמץ דווקא כלבים וחתולים מבוגרים. דווקא את אלה שננטשו בזמן שהם הכי זקוקים לאהבה. אין הרבה אנשים כאלה, כמובן. מי רוצה לאמץ כלב או חתול שנשארו לו שנה שנתיים או שלוש לחיות? כמה אנשים אתם מכירים שמעוניינים לאמץ כלב או חתול בידיעה שיצטרכו טיפול מיוחד, אם לא עכשיו אז בעוד תקופה קצרה, שעלויות הטיפול בהם יהיו גבוהות וכל ההשקעה הזו אפילו לא להרבה זמן כי כמה כבר יחיה כלב או חתול בגיל כזה?

אז לכם, שקוראים, אלה שהמילים לא זרות להם. שהמחשבה לנטוש את הכלב או החתול הזקן שלהם עברה בראשם, לא משנה מה הסיבה – בבקשה תחשבו שוב. תחשבו על סבא וסבתא שלכם, שכל מה שרצו בגיל מבוגר היה אתכם. את התמיכה שלכם והאהבה שלכם והעזרה שלכם, כי למענכם הקדישו את כל חייהם. תחשבו על עצמכם, פעם גם אתם תהיו זקנים, פעם גם אתם לא תראו ותשמעו טוב. גם אתם תרצו את ילדיכם לידכם בימים הכי קשים שלכם. גם אתם תרצו שיהיה להם אכפת. אף אחד לא רוצה להיזרק באיזה בית אבות ושכל אהוביו ישכחו ממנו. גם אליכם היא תגיע, הזקנה המכוערת וכל מה שתרצו זה חיבוק ממישהו אהוב. תחשבו על המילה נאמנות. תסתכלו על הכלב שלכם. הוא נאמן לכם כל חייו. הוא לעולם לא יחשוב לנטוש אתכם, גם אם תהיו זקנים, חולים או נכים. גם אם לא תתייחסו אליו בכלל. אין לו תנאים, לכלב שלכם. הוא אתכם בכל מצב, באש ובמים עד היום האחרון. לא מגיע לו אותו דבר מצדכם?

אם אתם שואלים את עצמכם מה עם אדי, הכלב הזקן שמצאנו אותו בוקר בכניסה לפנסיון, לצערנו לסיפור שלו לא היה סוף טוב. אדי נבדק על ידי ווטרינר, ונמצא שהוא חולה מאוד. הוא קיבל זריקה אחרונה כשאנחנו לידו, מחבקים אותו ומלטפים אותו כדי שיידע שהוא לא לבד. זה משהו שהבעלים שלו היו צריכים לעשות. המשפחה שלו. כי משפחה לא נוטשים, וכלבים וחתולים הם לא ספה משומשת שזורקים כשהיא מתיישנת, מגיע להם יותר. מגיעה להם אותה נאמנות שהם מעניקים לנו כל חייהם, ומגיע להם לקבל אהבה עד יומם האחרון, גם אם זה קשה לנו ולא נעים. גם אם לא כיף לנו עם העובדה שהם כבר לא מי שהיו, ושהיום תורם לקבל יותר ממה שהם נותנים. בסופו של דבר, אף אחד לא היה רוצה להינטש וכולנו, אנשים וכלבים וחתולים, זקוקים לאותם דברים בבסיסם. מישהו לסמוך עליו, מישהו שיאהב אותנו, ומישהו שיטפל בנו כשאנחנו זקנים וזקוקים לזה יותר מתמיד.

אז יש לנו בקשה קטנה – אם אתם מכירים מישהו שיש לו כלב או חתול זקנים, תראו לו את המילים האלה. שתפו אותן. אולי נצליח למנוע את הנטישה הבאה, אולי אנשים ייזכרו במילה נאמנות וילכו לחבק את הכלב שלהם, או החתול, שאוהבים אותם גם אם הם כבר לא שומעים ורואים, כי איפה שיש לב פועם אצל כלבים וחתולים – יש גם אהבה. 

שתפו חברים במאמר הזה:

מאמרים נוספים שיעניינו אותך:

גור חדש

כל מי שאימץ פעם גור מכיר את התחושה הנפלאה של גור חדש בבית. הוא ריחני ונעים ממש כמו תינוק קטן שנולד, כולם מכרכרים סביבו וההתרגשות

קרא עוד »

היי, אנחנו מפנקים את הכלב שלך ב -

10 חטיפים מתנה.

רק מעדכנים אותך שבכל רכישה של שק מזון מעל 7 ק”ג לכלב שלך, ניתן להוסיף למשלוח גם מתנה של 10 חטיפי בשדות –  ללא עלות!

*לא כולל מזון רפואי ותזונה טבעית