יוני 1, 2023

כלבים וחתולים טבעוניים?!

זה לא חדש שהמודעות לתזונה צמחונית וטבעונית הולכת וגדלה עם הזמן.

בכלל, כמעט איבדנו את הפריווילגיה לא לדעת. פשוט לא לדעת, לא להיות מודעים לדברים, לטוב ולרע. היום מספיק להיכנס לעמוד הפייסבוק שלנו, והמידע כבר מגיע לבד, מציף אותנו בתמונות קשות, בקישורים למאמרים והרצאות, בסיפורים מזעזעים על התעללויות שונות, עד שכמעט לא נשאר אדם שבאמת מאמין שהאוכל מגיע ישירות מהסופר.

אז המודעות גדלה, ואיתה כמות האנשים שעוברים לתזונה צמחונית או טבעונית בדרגות שונות. יש אנשים שבוחרים להיות רק צמחוניים, יש רמות שונות של טבעונות, כל אחד מחליט מה טוב בשבילו באופן אישי. חלק מהטבעונים מאמינים שגם כלבים וחתולים צריכים להיות טבעוניים. הם טוענים שלא מוסרי להאכיל בעל חיים בבעל חיים אחר ושעדיף למנוע גם מהכלבים והחתולים שלהם מזון בשרי.

בפנסיון לכלבים וחתולים שלנו עולות לפעמים שאלות בנושא. שולה מכפר יהושע שבצפון שאלה לא מזמן- “האם יתכן שאני טבעונית והאוכל של הכלב שלי יהיה מבוסס על בשר? האם בטוח עבור הכלב שלי לאכול מזון טבעוני?” גם אריה מטבעון דיבר על זה בפעם האחרונה שהביא את החתול שלו לפנסיון שלנו והתעניין – “האם קיים מזון טבעוני לחתולים?, ואם כן, האם האוכל ברמה גבוהה ובמחיר הגיוני?” יצאנו לחיפוש ברשת אחרי מידע של אנשי מקצוע בתחום הווטרינריה כדי לבדוק מה דעתם בנושא הטבעונות לכלבים וחתולים ומה האפשרויות העומדות בפני מי שמעוניין להאכיל כלבים וחתולים במזון טבעוני:


ד”ר אנדראה קוטלר, מ”המרכז הטבעוני לחיות מחמד” תומכת בתזונה טבעונית לכלבים וחתולים. אחת מטענותיה היא שכלבים וחתולים גם ככה לא אוכלים מזון מהטבע, המזון היבש שלהם בכל מקרה מלא בתוספים מלאכותיים ואין שום משמעות למקורם. היא מבדילה בין כלבים לחתולים, שכן כלבים הם אוכלי כל בהגדרה וחתולים הם טורפים מוחלטים. למרות זאת, לטענתה בשילובים נכונים של מזון צמחי ותוספים גם כלבים וגם חתולים יכולים לחיות חיים מלאים ללא בשר.

לחיזוק דעותיה היא מצטטת ממאמר של ד”ר דיוויד רוזנבלט, מנהל פיתוח מוצרים למזון בעלי חיים, שכותב דברים דומים. עם זאת היא מדגישה שאלה הן דעותיה בלבד, והן לא מבוססות על מחקר מדעי, ומציינת שאין כיום מענה טבעוני לגורים עד גיל חצי שנה.


לעומת ד”ר אנראה קוטלר, ד”ר זאב גאנז, יושב ראש ארגון הווטרינרים בישראל מפריד לחלוטין בין כלבים לחתולים. לדבריו, כלבים הם אוכלי כל שמסוגלים להסתדר עם אפשרויות רבות של מזון ויש מעט רכיבים שחיוניים בתזונתם. לכן אין מניעה שהמזון שלהם יבוסס על מזון צמחי כל עוד משלימים להם את החוסרים בדרכים אחרות.

לגבי חתולים, ד”ר גאנז ממליץ באופן חד משמעי להימנע מתזונה צמחונית וטבעונית. חתולים הם טורפים מוחלטים, והתזונה שלהם מבוססת על חלבון מהחי. הנזק שעלול להיגרם להם הוא עצום, עד כדי מוות. לשאלה אם ניתן להשלים את החוסרים במקור מהצומח ענה ד”ר גאנז שברמה העקרונית כן אך בפועל תוספים אלה לא מבוקרים בצורה רצינית והסיכון הוא גדול.


כפי שאתם רואים, אין תמימות דעים בין אנשי מקצוע בנוגע לטבעונות אצל כלבים וחתולים. חשוב לציין שהנושא יחסית חדש ואין מספיק מחקרים לאורך זמן, או מספיק כלבים וחתולים שניזונו לאורך זמן בתזונה צמחית כדי לדעת חד משמעית שהמזון בריא להם לטווח ארוך. אז לגבי השאלה של שולה מכפר יהושע, לפי מה שעולה מדברי הווטרינרים זה בטוח עבור הכלב שלה לאכול מזון צמחי, אבל היא חייבת לוודא שהוא מקבל מזון עשיר ואיכותי לפי גילו, משקלו ורמת הפעילות שלו וגם לעשות בדיקות באופן סדיר כדי לוודא שאין לו חוסרי תזונה. לגבי השאלה של אריה מטבעון, התשובה כנראה יותר מורכבת, כיוון שיש ווטרינרים ששוללים באופן חד משמעי תזונה טבעונית בכל הקשור לחתולים, וזה סיכון שאריה יצטרך להחליט אם להסתכן בו. בכל זאת, מדובר בחתול האהוב שלו, חתול שמצא כגור קטן בשדות בין כפר יהושע לרמת ישי שבצפון, ומאז מטפח אותו כמו תינוק ואוהב אותו בכל ליבו. (זה לא באמת קשור לטבעונות אבל אריה מטבעון הוא דוגמא שאנחנו בפנסיון נהנים להזכיר כשמדברים על אהבה לחתולים.)


עד שאריה מטבעון יחליט אם להאכיל את החתול שלו במזון טבעוני או לא, חיפשנו תשובה לשאלה השניה שלו לגבי מחיר המזון:
באופן כללי, מזונות טבעוניים לכלבים וחתולים מוצעים במחיר יקר יחסית. השוק הזה יחסית קטן ואין מספיק תחרות שתגרום ליבואנים להוריד במחיר. מחיר שק של מזון טבעוני לכלבים נע בין 270 ל 390 שקלים, לשק של 15 ק”ג. מחיר שק קטן יותר יעלה יותר כשמחשבים את עלות לפי קילו אחד של מזון. מחיר שק מזון טבעוני לחתולים נע בין 300 ל 320 שקלים לשק במשקל 10 ק”ג. גם במזון חתולים ככל שהשק קטן יותר, מחירו היחסי גבוה יותר.
בנוסף למזון טבעוני יבש לכלבים וחתולים, תוכלו למצוא מזון רטוב בשימורים וחטיפים שונים – הכל טבעוני לגמרי.

לסיכום, אנחנו מאמינים שאם תגיעו אלינו לצפון לביקור בפנסיון, ותשאלו כלבים וחתולים שמתארחים אצלנו מה הם מעדיפים לאכול, די בטוח שבניגוד לווטרינרים, הם כן יהיו תמימי דעים ויבחרו כולם בבשר. אבל אם החלטתם לא להתחשב בדעתם, וברצונכם להאכיל את הכלב או החתול שלכם במזון טבעוני, חקרו לעומק את הנושא כדי שתוכלו להגיע להחלטה הנכונה ביותר עבור הכלב או החתול שלכם. התייעצו עם ווטרינרים המומחים בתזונה, קראו מאמרים מהימנים (לא כאלה הנכתבים על ידי יבואני מזון כלשהו), בדקו את רכיבי המזון המדויקים ואת מקורם, ערכו מחקר על החברה המייצרת את המזון ורק אז, כשיהיה לכם מידע מלא ורלוונטי באופן אישי לכלב או לחתול שלכם – תחליטו אם להאכיל אותו במזון טבעוני או להמשיך להאכיל במזון המבוסס על בשר.

שתפו חברים במאמר הזה:

מאמרים נוספים שיעניינו אותך:

גור חדש

כל מי שאימץ פעם גור מכיר את התחושה הנפלאה של גור חדש בבית. הוא ריחני ונעים ממש כמו תינוק קטן שנולד, כולם מכרכרים סביבו וההתרגשות

קרא עוד »

אל תשליכני לעת זקנה!

ראינו אותו עוד לפני שנכנסנו לפנסיון. הגענו ליום עבודה שגרתי בפנסיון שלנו בשדות, מצפים לעוד יום שגרתי ומהנה בחברת הכלבים והחתולים שמתארחים אצלנו בצפון, עוד

קרא עוד »

היי, אנחנו מפנקים את הכלב שלך ב -

10 חטיפים מתנה.

רק מעדכנים אותך שבכל רכישה של שק מזון מעל 7 ק”ג לכלב שלך, ניתן להוסיף למשלוח גם מתנה של 10 חטיפי בשדות –  ללא עלות!

*לא כולל מזון רפואי ותזונה טבעית